Ja en les primeres formes de
representació artística, com en les pintures rupestres, a vegades, només
s'observa un cert tipus de 'perspectiva' simbòlica.
En les pintures de l'Antic Egipte, només es
concebia una bidimensionalitat de la superfície a pintar, sense suggerir
estrictament una idea de concepció espacial. Disposaven els personatges en
major grandària, quant major importància tingueren, en jerarquització
perspéctica o simbòlica.
Amb la pintura hel·lenística i
sobretot amb la pintura de l'Antiga Roma, arriba a existir una certa idea de la
perspectiva amb el propòsit d'oferir una sensació de profunditat, recreant-se
principalment en les pintures murals de Pompeia o en la pròpia Roma. El seu
estil teòric més avançat, denominat perspectiva en espina de peix, consistix a
utilitzar diversos punts de fuga situats sobre un eix principal.
En l'Alta Edat Mitjana, es torna a un sistema
més pròxim a la bidimensionalitat i on en el concepte simbòlic, s'estableix que els personatges més
importants estiguen situats en la part superior, i on siga necessari, separant
allò diví d'allò humà. És el que els historiadors de l'art denominen
jerarquització perspéctica o perspectiva teològica.
A la Baixa Edat Mitjana, els intents d'aconseguir una
certa idea de perspectiva es troben en la perspectiva caballera, on els
objectes més allunyats se situen en la part superior de la composició i els més
pròxims, en la inferior.
L'artista que es considera l'antecessor del
renaixement italià, el pintor gòtic Giotto (1267-1336) va començar a dotar de
tridimensionalidad a les seues composicions pictòriques. Els artistes comencen
a buscar la sensació espacial a través de l'observació de la naturalesa. Amb
les obres de Fra Angèlic (1390-1455) --como en L'Anunciació i sobretot amb les
de Masaccio --en la seua Trinidad (h. 1420-1425) -, s'aconseguix la sensació
d'espai per mitjà de l'ús metòdic del punt de fuga.
No hay comentarios:
Publicar un comentario